ویتامین D

ویتامین D

D.jpg

ویتامینD نامی است کلی که به یک گروه از ترکیبات محلول در چربی که براي حفظ تعادل مواد معدنی در بدن ضروري هستند اطلاق می شود . این ویتامین بعنوان ویتامین ضد راشی تیسم نیز مشهور است. اشکال عمده ان عبارتند از ویتامین یا ارگوکلسیفرول با منشا گیاهی و ویتامین D 3 یا کولی کلسیقرول با منشا حیوانی. کولی کلسیفرول در پوست بوسیله فعالیت اشعه ماوراي بنفش بر روي ترکیبی بنام ۷- دي هیدروکلسترول که یک مشتق کلسترول است و بصورت گسترده در چربی حیوانی توزیع شده است ساخته می شود. عوامل بیشماري مانند منطقه جغرافیایی ، فصل وآلودگی هوا ، زمان قرار گرفتن در مقابل نور آفتاب ، سن و میزان پیگمانهاي پوستی ساخت ویتامینD را تحت تاثیر قرار می دهد.

ازغنی ترین منابع غذایی ویتامین Dمی توان روغن کبد ماهی ، ماهی هاي چرب مثل ماهی آزاد ، کپور ، قزل آلا و ، ساردین را برشمرد .زرده تخم مرغ ، گوشت ، شیر وکره نیز حاوي مقادیر کمی ویتامینDمی باشند. منابع غذایی گیاهی منابع فقیر این ویتامین بشمار می روند. میوه ها ومغزها نیز فاقد این ویتامین هستند. شیر غنی شده با ویتامینDمی تواند بخشی از نیاز روزانه به این ویتامین را تامین کند. در عین حال ، بخشی از ویتامین Dموجود در شیر غنی شده اگر در معرض نور آفتاب قرار گیرد ، از دست می رود.

مقدار ویتامینD موجود در شیر مادر براي تامین نیاز شیرخوار کافی نیست .به همین دلیل ، دادن قطرهA+Dبه میزان ۲۵ قطره در روز از روز پانزدهم پس از تولد تا حد اقل یکسالگی توصیه شده است. جذب ویتامین D موجود در غذا با کمک نمکهاي صفراوي در قسمت بالایی روده کوچک انجام می شود. حدود نیمی از ویتامین هضم شده جذب می شود. ویتامین D براي هموستاز مواد معدنی ضروري است . بطور کلاسیک ، نیاز به ویتامین D براي جذب کلسیم و فسفر در روده کوچک ، نقل وانتقال آنها از استخوانها وباز جذبشان در کلیه ها شناخته شده است و براساس این سه وظیفه ، ویتامینD نقش مهمی در تامین فعالیت مناسب ماهیچه ها ، اعصاب ، انعقاد خون ، رشد سلولها و رشد واستحکام استخوان ها دارد مطالعات اخیر نشان داده است که ویتامینD براي ترشح انسولین و پرولاکتین ، واکنش هاي ایمنی و ساخته شدن رنگدانه هاي پوستی اهمیت دارد.

داروهاي ضد تشنج و هورمونهاي کورتیکواسترویید می توانند از طریق کاهش واکنش نسبت به ویتامینD برجذب کلسیم تاثیر بگذارند. افرادي که از آنتی اسید هاي حاوي منیزیم استفاده می کنند ، باید از دریافت دوزهاي بالاي ویتامین D پرهیز کنند، زیرا با خطر افزایش کلسیم و منیزیم خون مواجه خواهند اولین علامت کمبود ویتامینD ،کاهش میزان کلسیم و فسفر سرم و افزایش فعالیت آلکالین فسفاتاز است که معمولا می تواند همراه با ضعف و انقباض عضلانی باشد. در کودکان ممکن است بیقراري ، تحریک پذیري ، بی اشتهایی وتعریق زیاد بروز کند کمبود شدید ویتامینD موجب بروز راشی تیسم در کودکان و استئو مالاسی یا نرمی استخوان در بزرگسالان بشود. در این موارد ،با ازدست دادن مواد معدنی از استخوانها ودر نتیجه تغییر شکل استخوانها ، پاها ي کودك کمانی شکل می شود.. کمبود ویتامین D در بروز پوکی استخوان که معمولا در سنین سالمندي بروز می کند نیز موثر است.

کمبود خفیف ویتامین ممکن است به افزایش شکنندگی استخوانها در بزرگسالی منجر شود. زنان در دوران یائسگی در معرض خطر پوکی استخوان قرار می گیرند وکمبود ویتامین بروز آنرا تسریع می کند. به این دلیل ، مصرف روزانه مکمل کلسیم وهمراه با ویتامینD توصیه شده است.

index.jpg

خطر کمبود ویتامین D در میان کودکان شیرخوار بخصوص نوزادان نارس و کم وزن و بزرگسالان خصوصا افرادي که کمتر در معرض نور مستقیم آفتاب هستند ، بیشتر است. هم چنین ، خطر بروز کمبود در افرادي که دچار بیماري هاي کبد وکلیه و غده تیروئید هستند ، افراد مبتلا به بیماري صرع و کسانی که از رژیم غذایی گیاهخواري پیروي می کنند بیشتر است.

کمیته غذا و تغذیه شوراي تحقیقات ملی ایالات متحده امریکا دریافت روزانه ۵ میکروگرم یا۴۰۰ IU ۲۰۰ براي بزرگسالان و ۱۰ میکروگرم یا IU ۴۰۰براي کودکان و زنان باردار وشیرده توصیه می کند. علاوه برآن ، قرار گرفتن کودك به مدت ۱۰ دقیقه در روز بطوري که دست ها وپاها و صورت کودك در معرض نور مستقیم آفتاب ) نه از پشت شیشه ) قرار گیرد نیز براي تامین ویتامینD مورد نیاز بدن کودك توصیه شده است

 

خیابان هزارجریب-دانشگاه علوم پزشکی اصفهان -دانشکده تغذیه وعلوم غذایی

تلفن مستقیم دانشکده ۳۶۶۸۸۴۸۷

فاکس۳۶۶۸۱۳۷۸

آدرس پست الکترونیکی دانشکدهpr_nutr@mui.ac.ir

کاربران آنلاین

هم‌اکنون ۰ کاربر آنلاین هستند.

ورود کاربر

CAPTCHA
این سؤال جهت بررسی این است که آیا شما یک بازدید کننده انسانی هستید یا نه، و برای جلوگیری از ارسال اسپم خودکار.
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
يكشنبه, ۳ تير, ۱۳۹۷