previous pauseresume next

         

مراسم افطاری

 

به مناسبت میلاد باسعادت امام حسن مجتبی (ع ) مراسم افطاری باشکوهی با حضور اساتید وکارکنان دانشکده تغذیه برگزار شد.

تسلیت به مناسبت شهادت حضرت علی (ع)

ديده بگشا اي به شهدِ مرگِ نوشينت رضا                   ديده بگشا بر عدم اي مستيِ هستي فزا
ديده بگشا اي پس ازسوء القضا حسن القضا               ديده بگشا ازكرم ، رنجورِ دردستان ، علي
بحر ِمرواريدِ غم ، گنجورِ مردستان ، علي                    ديده بگشا رنجِ انسان بين و سيلِ اشك وآه

تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان

 

دکتر سید‌مرتضی صفوی، متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره نوع تغذیه در ایام روزه‌داری توصیه می‌کند: روزه‌داران در ایام ماه رمضان باید از تمام گروه‌های غذایی، یعنی نان و غلات، میوه‌ها و سبزی‌ها، گوشت و حبوبات، تخم‌مرغ و لبنیات استفاده کنند؛ بعلاوه مصرف سه وعده غذایی یعنی سحری، افطاری سبک با کالری پایین و شام برای روزه‌داران ضروری است.

وعده افطاری، آغازگر تغذیه پس از ساعات طولانی گرسنگی و تشنگی است. از آنجا که در این ساعات، سطح قند خون به حداقل خود می‌رسد تمایل زیادی برای مصرف مواد شیرین از سوی روزه‌داران وجود دارد، در حالی که چنین کاری به نفع روزه‌داران نیست.

به گفته دکتر صفوی، وعده افطار باید سبک باشد و از خوردن غذاهای پرچرب و قند‌های ساده در این وعده پرهیز شود. البته مصرف غلات، لبنیات و غذاهای کم‌چرب به میزان کافی نیز برای افطار توصیه می‌شود.
 

جلسه دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشدعلی جمشیدی

 

به اطلاع میرساند جلسه دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان بررسی الگوی اسیدهای چرب شیر خام و گرمادیده تجارتی و تغییرات اسیدهای چرب پس از ۳ ماه نگهداری شیر استریل در انبار توسط آقای علی جمشیدی و به راهنمایی خانم دکتر مریم میر لوحی و اقای دکتر مصطفی دلاور روز سه شنبه مورخ ۸/۴/۹۵ ساعت ۹ صبح در کلاس شماره ۷ دانشکده تغذیه و علوم غذایی بر گزار می گردد.

میلاد امام حسن مجتبی (ع)

جلسه دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد ضیاالدین کشاورزپور

 

به اطلاع می رساند جلسه دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی با عنوان "بررسی و مقایسه آلودگی میکروبی محصولات لبنی تولید شده به روش صنعتی و صنفی عرضه شده در سطح شهر اصفهان و تعیین گونه های کاندیدای جداشده از آنها به روش PCR-RFLP" توسط آقای ضیاالدین کشاورزپور به راهنمایی آقای دکتر رسول محمدی و با مشاوره آقای دکتر مسعود سامی ، روز دوشنبه ۲۴ خردادماه ۱۳۹۵ برگزار گردید.

جلسه دفاع ازپایان نامه سانازجوادنیا

جلسه دفاع ازپایان نامه سانازجوادنیاباعنوان"بررسی ریزمغذی های دریافتی وسطوح سرمی عناصرکمیاب دربیماران مبتلابه بیماری های قلبی عروقی"دوشنبه ۱۰خرداد ساعت ۹صبح درسالن میعادبرگزارمی گردد.

صفحه‌ها

مصرف زنجبیل - کافئین ومغزها

بر اساس مطالعات انجام شده مصرف زنجبیل میتواند اثرات مفیدی بر یادگیری و افزایش قدرت تمرکز داشته باشد (۱). همچنین مطالعات انجام شده در رابطه با مصرف نوشیدنی های دارای کافئین مانند قهوه نشان داده است که مصرف این نوشیدنی ها  می توانند باعث بهبود قابل توجه در هوشیاری و کارکرد شناختی و همچنین یادگیری در افراد شوند (۲).  افزوده  بر آن یافته ها نشان می دهند که مصرف  مغزها ( حداقل ۵ سروینگ در هفته) در بلند مدت  در افراد سالمند می تواند باعث افزایش  کارکرد های شناختی  مغز از جمله حافطه و یادگیری شوند(۳)

 

۱.            Saenghong N, Wattanathorn J, Muchimapura S, Tongun T, Piyavhatkul N, Banchonglikitkul C, et al.‎ Zingiber officinale Improves Cognitive Function of the Middle-Aged Healthy Women.‎ Evidence-based complementary and alternative medicine : eCAM.‎ 2012;‎2012:383062.‎

۲.            Hindmarch I, Quinlan PT, Moore KL, Parkin C.‎ The effects of black tea and other beverages on aspects of cognition and psychomotor performance.‎ Psychopharmacology.‎ 1998;‎139(3)‎:230-8.‎

۳.            O'Brien J, Okereke O, Devore E, Rosner B, Breteler M, Grodstein F.‎ Long-term intake of nuts in relation to cognitive function in older women.‎ The journal of nutrition, health & aging.‎ 2014;‎18(5)‎:496-502.‎

رژیم مدیترانه ای باعث بهبود خلق می شود

رژیم مدیترانه ای باعث بهبود خلق (mood) می شود. بر اساس نتایج مطالعه لی و همکاران که در سال ۲۰۱۴ در استرالیا به انجام رسید پیروی از الگوی غذایی مدیترانه ای در ۲۴ خانم سالم به مدت ۱۰ روز  باعث بهبود خلق گردید. رژیم مدیترانه ای  رژیمی است سرشار از میوه و سبزیجات، ماهی، روغن زیتون، حبوبات و غلات کامل. این رژیم بواسطه داشتن آنتی اکسیدان هایی نظیر ویتامین E و C و همچنین منیزیم نقش بارزی در بهبود اختلالات خلق نظیر افسردگی می تواند داشته باشد.

Lee J, Pase M, Pipingas A, Raubenheimer J, Thurgood M, Villalon L, et al.‎ Switching to a 10-day Mediterranean-style diet improves mood and cardiovascular function in a controlled crossover study.‎ Nutrition (Burbank, Los Angeles County, Calif).‎ 2015;‎31(5)‎:647-52.‎
 

کافئین

رژیم غذایی حاوی قهوه منبع مهمی برای آنتی اکسیدان هاست و مصرف روزانه آن تاثیرات مثبتی بر سلامت داشته و باعث کاهش ریسک مرگ و میر ی گردد.

از روی دیگر تا جایی که ما میدانیم هیچ مطالعه ای  تاثیر مصرف مقادیر مختلف قهوه در طولانی مدت بر سلامت مغز و حدود آگاهی  در بیماری های شناختی مشخص نشده است. مطالعات اپیدمیولوژیک اخیر اطلاعاتی در دسترس ما قرار داده اند که مصرف قهوه می تواند تاثیر معنی داری بر اختلالات شناختی بدن بگذارد.در نهایت  نتایج بررسی مطالعات حاکی از این بود که مصرف قهوه در مقادیر کمتر از یک لیوان در روز تا مقادیر ۳ لیوان سبب کاهش آسیب مغزی و عملکرد شناختی می شود و در مقادیر بیشتر از ۳ لیوان در روز به طور پیش رونده سبب آسیب عملکرد شناختی مغز و بروز بیماری هایی مانند آلزایمر می گردد.در مورد مصرف قهوه در رژیم غذایی خود نکات زیر را در نظر داشته باشید:

اشتراک در دانشکده تغذیه و علوم غذایی RSS

 

خیابان هزارجریب-دانشگاه علوم پزشکی اصفهان -دانشکده تغذیه وعلوم غذایی

تلفن مستقیم دانشکده ۳۶۶۸۸۴۸۷

فاکس۳۶۶۸۱۳۷۸

آدرس پست الکترونیکی دانشکدهpr_nutr@mui.ac.ir

کاربران آنلاین

هم‌اکنون ۰ کاربر آنلاین هستند.

ورود کاربر

CAPTCHA
این سؤال جهت بررسی این است که آیا شما یک بازدید کننده انسانی هستید یا نه، و برای جلوگیری از ارسال اسپم خودکار.
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
يكشنبه, ۳ تير, ۱۳۹۷