رفتن به محتوای اصلی
x

معرفی دانشکده تغذیه و علوم غذایی

دانشکده تغذیه و علوم غذایی

در آغاز گروه تغذیه پس از جدا شدن انستیتو تحقیقات تغذیه اصفهان از انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی ایران وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران تشکیل شد. سپس انتقال گروه تغذیه به دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان صورت پذیرفت. پس این گروه به دانشکده بهداشت انتقال یافت و از سال ۱۳۶۶ شروع به فعالیت نمود. اولین دوره دانشجویان رشته تغذیه در مقطع کارشناسی از بهمن ۱۳۶۷ شروع به تحصیل نموده‌اند.  با توجه به گسترش رشته‌های تغذیه و علوم و صنایع غذایی براساس اهداف دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاسیس دانشکده در سال 1373 موافقت رسمی بعمل آمد. تاسیس غیر رسمی و بدون چارت تشکیلاتی دانشکده در سال 1389 صورت پذیرفت و در یازدهم اردیبهشت 1396چارت تشکیلاتی به دانشکده تغذیه و علوم غذایی تخصیص یافت.

 هدف از تاسيس دانشکده تغذيه و علوم غذايي در دانشگاه علوم پزشکي اصفهان تربيت نيروي انساني دانا، کارآمد و متعهد به ارزش‌هاي اسلامي و اصول علمي و فني با انگيزه مردمي در سطوح كارشناسي، کارشناسي ارشد و دکتراي تخصصي در راستای ارتقاء سلامت جامعه و گسترش دانش و توليد علم می‌باشد. این دانشکده در اعتلاء و گسترش دانش و فرهنگ غذا و تغذيه از طريق فراهم ساختن شرايط براي بالا بردن کارآيي و خلاقيت و افزودن بر توان پژوهشي نهایت تلاش و کوشش خود را می‌نماید. ضمناً پاسداري از فرهنگ اصيل تغذيه‌اي کشور و ميراث‌هاي معنوي آن و ايجاد شرايط مناسب براي بهبود و شناساندن آن به نسل جوان در سرلوحه فعالیت‌های این دانشکده قرار دارد. ترويج فرهنگ تغذيه سالم و اصلاح الگوي غذايي موجود با توجه به شرايط بومي، ديني و ايراني از دیگر اهداف این دانشکده است. از طرف دیگر در حوزه غذا، تربيت نيروهاي كارآمد و آشنا با ايمني و بهداشت مواد غذايي جهت كنترل بيماري‌هاي ناشي از غذا و در نتيجه ارتقاء سطح بهداشتي و كيفي مواد غذايي در جامعه صورت می‌پذیرد. در این راستا این دانشکده همکاری لازم با ذینفعان داخلی و خارجی جهت ايجاد بستر مناسب براي ارتقاء کیفیت، سلامت، بهداشت و ایمنی مواد غذايي در زنجیره از توليد تا مصرف را می‌نماید. از اهداف مهم این دانشکده، فراهم نمودن زمينه همكاري‌هاي علمي با افراد و مراکز علمي، سازمان‌هاي دولتي و غير دولتي داخلي و بين المللي براساس دستورالعمل‌ها و ضوابط دانشگاه می‌باشد. با توجه به اهمیت کاربردی نمودن علم در عرصه، ارائه خدمات تخصصی تغذیه بالینی به بیماران سرپایی و بستری در بیمارستان‌‌ها و مراکز بهداشتی درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان توسط اعضای هیئت علمی دانشکده تغذیه و علوم غذایی پیگیری می‌شود.

گروه‌های آموزشی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شامل تغذیه جامعه، تغذیه بالینی و علوم و صنایع غذایی است.

1- گروه تغذیه بالینی (Department of Clinical Nutrition)

  تعريف

تغذیه بالینی شاخه‌ای از علم تغذیه است که به ارتباط بین تغذیه و بیماری‌ها می‌پردازد. در این گرایش از علم تغذیه، نیاز به مواد مغذی و تنظیم رژیم غذایی در بیماری‌های مختلف از اهمیت خاصی برخوردار است. این رشته می‌تواند نقش ویژه‌ای در درمان و مدیریت بیماری‌ها داشته باشد.

   چشم انداز

تبديل شدن به یکی از معتبرترين گروه‌های تغذيه باليني و رژيم درماني در کشور در زمينه تربيت متخصصان برجسته و پژوهش‌هاي بنيادي و كاربردي در حوزه‌هاي تخصصي تغذيه باليني و رژيم درماني و ارتقاء جایگاه این گروه به عنوان قطب تغذیه بالینی کشور

 

رسالت

  • آموزش دانشجويان در مقاطع مختلف رشته تغذيه به ويژه گرايش تغذيه باليني و رژيم درماني در مقاطع مختلف با هدف انتقال دانش نظري و مهارت عملي كافي در ارائه خدمات رژيم درماني، آموزشي و پژوهشي
  • ایجاد بستر علمی جهت ارتقای خدمات رژیم درمانی تخصصی در بیمارستان‌ها
  • طراحی و اجرای پژوهش‌های مرتبط با حوزه تغذیه بالینی و انتشار نتایج حاصله در مجلات معتبر
  • آموزش و راهنمایی دانشجویان جهت انجام پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری
  •  برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان جهت به روز شدن اطلاعات در زمینه تغذیه بالینی
  •  نهادینه کردن خدمات تخصصی رژیم درمانی در بیمارستان‌ها بر مبنای اصول علمی تغذیه در هر بیماری
  • ارایه اطلاعات صحیح و مستدل مبتنی بر شواهد در حیطه علوم تغذیه بالینی

 

2- گروه تغذیه جامعه  (Department of Community Nutrition)

  تعريف

تغذيه جامعه شاخه‌اي از علم تغذيه است كه طیف وسيعي از موضوعات مربوط به غذا، تغذيه و جامعه را در بر می‌گیرد. در این علم به نیازها و وضعیت تغذیه‌ای افراد، خانواده‌ها وگروه‌هاي خاص سنی، جنسی و شغلی توجه ویژه‌ای می‌شود. این علم به دسترسی عموم مردم به غذای کافی نیز نگاه ویژه‌ای دارد.

چشم انداز

تبدیل شدن به یکی از گروه‌های تغذیه جامعه در کشور در زمینه تربیت متخصصان برجسته و پژوهش‌های بنیادی و کاربردی در حوزه‌های تغذیه جامعه

رسالت

  • تربیت نیروی متخصص در سطوح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در گرایش‌های مختلف تغذیه جامعه
  •  تاليف و ترجمه كتب علمي با محوریت تغذيه جامعه جهت افزايش دسترسي دانشجويان و دانش پژوهان به علم روز
  •  طراحی و اجرای پژوهش‌های مرتبط با حوزه تغذیه جامعه و انتشار نتایج حاصله در مجلات معتبر
  • آموزش و راهنمايي دانشجويان جهت انجام پايان نامه‌هاي كارشناسي ارشد و دكتري
  • برگزاري کارگاه‌هاي آموزشي براي دانشجويان و فارغ التحصیلان جهت به روز شدن اطلاعات ایشان
  • ایجاد ارتباط موثر با نهادهای تاثیرگذار بر تغذیه جامعه مانند معاونت بهداشتی، شهرداری‌ها، سازمانهای غیر انتفاعی و خیرین

 

3- گروه علوم و صنایع غذایی (Department Food Science and Technology)

تعریف

علم غذا شامل مجموعه‌ای از علوم مرتبط با ارزیابی کیفیت میکروبی، شیمیایی و فیزیکی غذا و مدیریت ایمنی غذاست. رشته بهداشت و ایمنی غذا نقش موثری در حفظ و ارتقای کیفیت بهداشتی غذا و روش‌های مدیریت بهداشت از مزرعه تا مصرف‌کننده دارد. در حال حاضر گروه علوم و صنایع غذایی متولی برگزاری رشته بهداشت و ایمنی مواد غذایی در مقطع کارشناسی ارشد در دانشکده تغذیه و علوم غذایی می‌باشد. شناسایی و  روش‌های ارزیابی مخاطرات غذایی در جامعه با تاکید بر الگوی مصرف مواد غذایی در جامعه ایرانی مهمترین مباحث مورد بررسی در این رشته تحصیلی است.

چشم انداز

  • تربیت دانش آموختگان با دانش ایمنی و بهداشت مواد غذایی
  • انجام پژوهش‌های کاربردی مورد نیاز صنعت غذا

رسالت

  • آموزش و تربیت نیروی متخصص در سطوح کارشناسی ارشد در رشته بهداشت و ایمنی مواد غذایی
  • راهنمایی دانشجویان جهت اخذ پایان نامه و طرح‌های تحقیقاتی در حوزه کیفیت، سلامت، بهداشت و ایمنی غذا
  • مدیریت ایمنی غذا از تولید تا مصرف جهت جلوگیری از ورود و کنترل خطرات احتمالی تاثیرگذار بر سلامت
  • برگزاری کارگاه‎های آموزشی در ارتباط با ایمنی مواد غذایی برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان جهت ارتقای دانش و آگاهی

آزمایشگاه‌ها

آزمایشگاه‌های دانشکده تغذیه و علوم غذایی شامل چهار بخش شیمی، میکروب، مولکولی و آنالیز دستگاهی پیشرفته می‌باشد که آموزش و تحقیقات مرتبط با مقطع تحصیلات تکمیلی دانشجویان در حوزه غذا و تغذیه در این آزمایشگاه‌ها انجام می‌شود. ضمناً در این دانشکده، آزمایشگاه مجاز معاونت غذا دارو تأسیس گردیده که نمونه‌های مواد غذایی از کارخانجات صنایع غذایی سطح استان اصفهان به این آزمایشگاه جهت مقایسه کیفیت و سلامت فرآورده‌های غذایی با استانداردهای ملی کشور به آن ارجاع داده می‌شود.

کتابخانه

در سال 1366 پس از اینکه گروه تغذیه از دانشکده داروسازی به دانشکده بهداشت منتقل شد کتابخانه دانشکده تغذیه و علوم غذایی به صورت مشترک با دانشکده بهداشت ادامه فعالیت داد. در سال 1389 این کتابخانه مستقل شد. بدلیل نیاز به فضای بزرگتر جهت ارائه خدمات به دانش پژوهان مجدداً در سال 1398 در محل کتابخانه دانشکده بهداشت مستقر شد. در حال حاضر این کتابخانه در مجموع بیش از 1200 جلد کتاب، شامل بیش از 200 جلد کتاب لاتین و بیش از 1000 جلد کتاب فارسی برخوردار است. مساحت این کتابخانه بالغ بر 600 متر مربع و شامل بخش‌های امانت، نشریات، اطلاع رسانی و سالن مطالعه می‌باشد.

مرکز تحقیقات تغذیه و امنیت غذایی

معرفی

در دو دهه گذشته اعضای دانشکده تغذیه در زمینه پیشگیری و درمان چاقی، غنی سازی نان با آهن، شناسایی و درمان کمبود ید در گروه‌های آسیب‌پذیر استان اصفهان حضور فعال داشته‌اند. مرکز تحقیقات امنیت غذایی به منظور ارتقای پژوهش در زمینه‌های مختلف علوم پایه و کاربردی غذا و تغذیه در ابعاد کمی و کیفی و با هدف بهبود سطح سلامتی جامعه در تاریخ ۳۰/۴/۸۸ راه اندازی شد و با پیگیری‌های مستمر، سرانجام در دویست و دومین جلسه شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی در تاریخ ۶/۲/۸۹ با تأسیس آن موافقت اصولی به عمل آمد.

این مرکز در اولین سال کار خود توانست ۴۶/۶۵۸ امتیاز کسب کند که در مقایسه با دیگر مراکز تحقیقاتی با فعالیت کمتر از یکسال (مصوب ۱۳۸۹) و همچنین در مقایسه با مراکز تحقیقاتی با فعالیت کمتر از سه سال (مصوب ۱۳۸۷ به بعد) موفق به کسب بیشترین امتیاز شد.  نهایتاً در دویست و بیست و چهارمین جلسه شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی در تاریخ ۲۳/۲/۹۲ با تأسیس این مرکز به مدت ۵ سال موافقت قطعی بعمل آمد.

این مرکز در سال های 13۹۰، 13۹۱ و 13۹۲ رتبه اول کشوری در بین مراكزتحقيقاتی بیومدیکال با ۱ تا ۳ سال سابقه و در طی سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹8 رتبه اول در بین مراكز تحقيقاتی بیومدیکال با بیش از ۳ سال سابقه در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان را کسب نمود. همچنین در سال 1399 طبق دسته‌بندی جدید مراکز تحقیقاتی، مرکز تحقیقات امنیت غذایی در بین مراکز تحقیقات ارتقاء سلامت فاقد رديف مستقل بودجه با بیش از ۵ سال فعالیت رتبه اول در بین مراکز هم گروه خود در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و رتبه 3 کشوری را کسب نمود.

در دویست و هفتاد و پنجمین جلسه شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی در تاریخ ۱۲/۸/۹۸ با تمدید مجوز این مرکز به مدت ۵ سال دیگر موافقت قطعی به عمل آمد.

همچنین طبق نامه شماره 2422/700/د مورخ 25/ 4/1400 معاون تحقیقات و فنآوری وزارت متبوع، مرکز تحقیقات امنیت غذایی به عنوان یکی از 23 مرکز تحقیقات حائز شرایط جهت طی نمودن مراحل فرآیند تصویب چارت تشکیلاتی قرار گرفت.

در ارزشیابی‌کیفی و رتبه‌بندی درون دانشگاهی سال 1400، امتیاز این مرکز برابر 88 بوده و در رده Q1 قرار گرفت.

فعاليت‌هاي مركز در قالب چهار زیر گروه تغذيه بالینی، تغذیه جامعه‌نگر، امنیت غذایی و علوم و صنایع غذايي مي‌باشد. تاكنون چندين كارگاه، سمينار و سخنرانی علمی و تور تحقيقاتي با راهنمايي اعضاي هيات علمي و تلاش كارشناسان پژوهشي مركز و دانشجويان برگزار شده است و اين مركز در برگزاري چند كنگره ملي همكاري داشته است. مركز تحقيقات امنيت غذايي هم در زمينه مطالعات اپيدميولوژيك و هم مطالعات باليني فعال مي‌باشد كه حاصل آن مقالات متعدد بين‌المللي مي‌باشد.

تاكنون چندين طرح مركز، موفق به كسب گرانت از منابع خارج از دانشگاه شده است. اعضاي هيات علمي مركز با ساير ارگان‌ها و سازمان‌ها در اجرای چند طرح همكاري داشته‌اند. همچنین مركز تاكنون با چند مركز تحقيقاتي و دانشگاهی و مراكز علمي معتبر تفاهم نامه داشته است. اين مركز در حال حاضر، دانشجوي دكتراي تخصصي پژوهشي نیز تربيت مي‌نمايد.

چشم انداز

ارتقای سطح سلامت جامعه و کیفیت زندگی و افزایش امنیت غذایی آحاد جامعه

رسالت

   مرکز تحقیقات امنیت غذایی با هدف تعیین اولویت‌های پژوهشی مبتنی بر نیاز جامعه، انجام پژوهش‌های تغذیه‌ای در راستای ارتقای امنیت غذایی جامعه، پیشگیری و درمان بیماری‌های غیر واگیر (به ویژه چاقی و اضافه وزن، دیابت و بیماری‌های قلبی- عروقی)، بیماری‌های واگیر و نوپدید (کرونا و پسا کرونا) و در نهایت بهبود سطح سلامت جامعه و ارتقای سطح کمی و کیفی فعالیت‌های پژوهشی پژوهشگران مرکز تأسیس شده است.

فرصت های شغلی رشته علوم تغذیه

فارغ التحصیلان این رشته می توانند در بیمارستان ها، مراکز بهداشتی-درمانی، کلینیک های رژیم درمانی، کارخانجات تولید مواد غذایی، شرکت های تولید کننده دارو و مکمل های غذایی و باشگاه های ورزشی به عنوان کارشناس و متخصص تغذیه و رژیم درمانی، همکاری کنند. همچنین با توجه به ارتباط تنگاتنگ بین رشته های پزشکی و تغذیه، متخصصان تغذیه می توانند با پزشکان حوزه های مختلف همکاری کنند. فارغ التحصیلان  مقطع دکتری علاوه بر این، می توانند به عنوان مدرس در موسسات، دانشگاه ها و یا پژوهشکده ها مشغول به تدریس و یا تحقیق شوند.